Utbildningsråd
Utbildningsråd 18/3 Emelie och Cassandra
Hur trivs du på Lärcentrum? Känner du dig trygg på Lärcentrum? Känner du dig trygg i klassrummet?
Gallerfönster som inte går att öppna, ej skottsäkra glas. Upplevs som oroande. Vem som helst kan komma in för entrédörrarna är inte låsta.
Installera öppningsbara galler.
Skjutdörrar som står mot väggen, ett utrymme där alla kan gömma sig och är skottsäkra. Eleverna har sett att man har det i USA.
Klassrummen på ovanvåningen, ingen aning vad som händer på bottenvåningen.
TIPS!! Genomgång i lokalerna för nybörjar, så här funkar det när vi är där uppe eller där nere. Skicka ut en utrymningsplan.
Maria förtydligar att vi personal hela tiden jobbar med bästa lösningarna för eleverna. All information tas vidare till lärarna.
Kan man göra någonting åt ytterdörren? Kod eller liknande (metaldetektor). Lärcentrum är en öppen verksamhet. Eleverna får svar att regeringen jobbar också mycket med att förebygga osv.
Känner du dig trygg i lokalerna och de öppna landskapen?
Lite otryggheter kring vilka som kommer in och kopplar till skolan i Malmö
Några elever har inte tänkt de tankarna innan
Eleverna tycker att det är bra att det finns kontor rätt så fort här nere, lyfter problematiken med ovanvåningen igen.
”Det händer i Örebro det händer inte igen, men det gör det”
Känner du dig trygg med din lärare och elever?
Bra klass, vad betyder det för dig? Man kan vara öppen, träffa samma klass eller olika från gång till gång, både varierat känner känns alltid bra, välkomnande och är alltid tillgänglig för frågor och svar.
Uppmuntrar eleverna till att komma till oss i personalen om det är något som känns fel eller oordnade.
Finns det något som du tycker borde förbättras på Lärcentrum?
Fler lektioner och mer på plats.
Gärna språkcafé i både svenska och engelska
Eleverna lyfter att de som har svenska som andraspråk behöver vara i skolan mer
Samhällskunskap önskas på plats så man kan ställa fler frågor.
Förinspelade lektioner.
Eleverna undrar efter rum där man kan sitta och studera, finns rummet vid Komvux arbetslagsrum men finns det fler? Kan man försöka möblera om så att det finns flera eller att man bokar in grupprum och online i andra klassrum.
Vattentank på ovanvåningen önskas
Maskin för snacks eller mackor önskas
Används kaffemaskinen?
Delade åsikter, det är gott säger någon och någon säger att kaffet inte smakar gott. Uppmanar eleverna att berätta för lärarna att det inte smakar gott och att vi behöver titta på det.
7. Övrigt
Vård och omsorg är väldigt besvikna över att ni inte får ha APL på sjukhus, bara LSS och sol. Några elever vill inte ens jobba inom LSS eller sol och därför får de inga erfarenheter på sjukhuset som de önskar. Söker jobb och ingen erfarenhet.
Metodrummet, väldigt litet, vissa grejer saknas, övar på blodprov och armen fungerar inte. Saknas saker till dockan (stomipåsarna) Finns det något att göra, uppdatera? Sakerna gör att eleverna inte kan öva fullt ut.
Alternativ till lärare, inte nöjd med ämneslärare, kanske kan välja en annan?
Emelie berättar att det är svårt då skolan är liten, uppmanar att vända sig till andra lärare eller ledning men även studiestödet.
Utbildningsmöjligheterna här, det finns bara två, önskas flera stycken. Ekonomi och teknik. Alla har inte möjlighet att ta sig till andra städer.
Utbildningsråd 10/12-24 Eva och Marjorie
Mötesanteckningar
för Utbildningsråd på Lärcentrum
Datum: tisdagen den 10 december 2024
Tid: Kl. 14:00–15:00
Plats: Sal 124, Lärcentrum
1. Mötets öppnande
- Mötet
öppnas av Marjorie Tapia och Eva J.P. Szilasi.
- Deltagare: Amani-
Vård, Daniel – eng.- matte, Miranda (matte), Hossein J. (FOS), Hawra D.
(FOS)
2. Frågor
som diskuterades under mötet:
- Hur
trivs du på Lärcentrum?
Alla elever trivs bra i skolan.
FOS elever hade synpunkter om lokalerna på Höga Annelund.
Saknas ett kylskåp för elever samt vatten, micro för att värma maten. Krokar
för att hänga av sig jackorna. I klassrummen saknas projektor. Toalettdörren
stängs inte ordentligt.
Vård elever upplever ibland att IM elever är högljudda under
sina raster.
- Känner
du dig trygg på Lärcentrum?
Alla känner sig trygga i skolan.
- Finns
det något som du tycker borde förbättras på Lärcentrum? (Förslag på
förbättringar för att skapa en bättre studiemiljö).
Allting är bra, FOS elever vill gärna ha snabbare
återkopplingar vad som förväntas av dem.
- Vad
tycker du om lokalerna och miljön på Lärcentrum?
NP i engelska skrevs i lokalen 213, när de hade
hörförståelse, var det störigt i klassrummet bredvid. Behövs bättre isolering
om man vill använda klassrummet för skrivningar och dylikt.
Flex elever tycker att det borde finnas skyltar för
studiestödet. Svårt att hitta lokalerna utan hjälp.
FOS deltagare undrade varför de inte har studiestöd.
- Utvärdering
av kaffemaskinen (inklusive pris) (Feedback om kaffemaskinen, prisnivåer
och eventuella alternativ för förbättring).
Kaffemaskinen installerades för ca. 2 månader sedan.
1.
Alla elever tyckte att det är svårt att få
kaffe, nästan alltid slut.
2.
Det borde finnas ett telefonnummer dit man
ringer när det uppstår problem.
3.
Dyrt, 17: - för varm chokladdryck
4.
Det är inte gott, snabbkaffe med vatten, smakar
inte bra
5.
Emil brukar hjälpa vid problem.
6.
Pappersmuggar är ofta slut men elever ser inte
det, betalar men får inget kaffe. Hur gör man då?
- Provskrivning
och miljö:(Hur provskrivningarna upplevs på tisdagar och fredagar
och om miljön är lämplig för att skriva prov, mm).
Elever som skrev prov den senaste tiden tyckte inte om
”vaktbyten”. De visade ID-n flera
gånger. Onödig och behövs inte, dessutom stör provskrivningen.
Vid ordinarie provvakten blir elever nervösa, de känner sig
inte trygga med hen ensam.
Någon ville snyta sig men hen tillät inte.
Många elever känner att hen inte vill vara där.
Hen skrattar aldrig.
- Elevinflytande
över utbildningen (Diskussion om elevernas upplevelse av att kunna bland
annat påverka utbildningens upplägg).
FOS elever önskar tillgång till veckoplaneringen på Google Classon.
De andra elever tycker att Larweb är bra.
Fos elever vill ha mindre spontana APL besök, det gör dem
stressade.
Vissa handledare var irriterade.
Flex elever är nöjda att kunna välja provtillfälle.
- Lektioner
på plats och distansutbildning:(Synpunkter på fördelar och nackdelar med
lektioner på plats och distansutbildning)
Fördelar:
-
mer hjälp från lärarna på plats
-
informationen man får i skolan kommer man
lättare ihåg
-
Kommunikation är bra vid frånvaro
Nackdelar:
-
Man fastnar ofta hemma i sina studier
-
Tar lång tid att få svar från lärarna
-
På studiestödet är det ofta många som sitter och
vill ha hjälp
-
Ola är själv och hinner inte med så många
elever. (senast var det ca 10 elever)
4. Övrigt
-
Ämnet samhälle är jättesvårt.
-
För många provtillfällen, mer än 5 prov för
varje kapitel
-
På distans får man ingen direkt hjälp, man får
vänta på svar
-
Eleverna tycker att det är bara en 50 poängs
kurs, dvs. 4 prov på 2 veckor är alldeles för mycket
-
FOS elever vill göra studiebesök och vill att
kursen ska vara roligare.
-
Enligt de är det många upprepningar
-
Det känns att de får samma information/uppgifter
många gånger
5. Nästa
möte och avslutning
Förslag på datum är 2025 februari eller mars
6. Mötet
avslutades kl. 15:00 av Marjorie Tapia och Eva Jantsky Prokec Szilasi.
7. Mötesanteckningar
kommer att finnas tillgängligt på Larweb och på Teams under Utbildningsråd.
Vid datorn, Eva J.P. Szilasi
Utbildningsråd den 14 maj 2024, Ola och Shirin
5 elever närvarande
God trivsel och man upplever att man känner sig trygg och välkomnad. Lokalerna är goda och har ett gott klimat. Borden i skrivningssalen kan vara rickiga men benen går att justera så det är lätt att åtgärda.
Fokusområde: Hur kan vi nå fler elever?
Genom rekommendationer till andra personer. Fånga upp vårdbiträden på äldreboenden, annonsera på sociala medier, informera SYV i grannkommuner om vilka kurser vi erbjuder.
Vad vi kan förbättra: Ibland fungerar inte skärmar som de ska. Hittar inga riktlinjer hur man får lov att använda AI, en åtgärd vi omedelbart tagit tag i. På vissa kurser blir det mycket repetition, t.ex. cirkulationsorganen lär vi oss om i flera olika kurser.
Utbildningsråd 231023

Deltagande lärare: Mikael & Atte
Antal elever: 11 st anmälda
Konversationsområde:
1) Studiesituation
2) Studiestödet
3) Studieavhopp
4) Övrigt
Trivsel
Trygghet
Lokaler
Övrigt
Utbildningsråd 230530

Deltagande lärare: Emelie och Marjorie
Antal elever: 4st, 3 på plats, 1 digital
Detta pratade vi om
Trivsel
Trivs bra, snabb återkoppling från lärare både på mejl och sms. Väldigt bra återkoppling på uppgifter och prov. Personalen är alltid glad, alla hälsar.
Lokaler:
För stora salar, salarna bör anpassas efter elev antal. Tekniken i lokalerna struligt när lärarna ska visa PP.
Angående distansutbildning:
Studiestöd: Eleverna besöker inte studiestöds dagarna som erbjuds, detta behövs inte inom vård och BF eftersom eleverna mejlar eller ringer och får snabbt den hjälpen som behövs. Eleverna menar att det är bra att studiestöd finns för eleverna som läser ämnen som är svårare på distans som t.ex. engelska eller matte.
Enkäter: eleverna har fyllt i enkäter, alla har inte fått enkäterna men detta gällde även andra mejl till en elev. Förslag från eleverna var att ha en punkt inriktad endast på miljön och även att man ska fylla i året man är född.
Det här önskar vi förändring på:
Enkäter: Punkt om miljön och ålder.
Lokaler: Anpassa salar efter elev antal, för stora salar för t.ex. tre elever.
Bättre information inför APL med fokus på att vara mental förberedd.
Återkoppling: Att lärarna återkopplar till eleven efter kursens utvärdering är klar.
Aktivering: Att kursernas aktiveras så att man inte blir återbetalningsskyldig.
Reklam: Att alla borde promota vår FB sida mer t.ex. genom att informera elever inför kursuppstart.
Utvärdering på APL önskas
Huvudingång: Entré dörren bör vara öppen när eleverna har sena lektioner, eleverna kommer inte in, och då kommer man försent till lektionen.
Utbildningsråd: Mötet bör avslutas med att meddela när nästa utbildningsråd är.
Åtgärder:
Utbildningsråd 230216 Fokus Larweb
Utbildningsråd 18/3 Emelie och Cassandra
Hur trivs du på Lärcentrum? Känner du dig trygg på Lärcentrum? Känner du dig trygg i klassrummet?
Gallerfönster som inte går att öppna, ej skottsäkra glas. Upplevs som oroande. Vem som helst kan komma in för entrédörrarna är inte låsta.
Installera öppningsbara galler.
Skjutdörrar som står mot väggen, ett utrymme där alla kan gömma sig och är skottsäkra. Eleverna har sett att man har det i USA.
Klassrummen på ovanvåningen, ingen aning vad som händer på bottenvåningen.
TIPS!! Genomgång i lokalerna för nybörjar, så här funkar det när vi är där uppe eller där nere. Skicka ut en utrymningsplan.
Maria förtydligar att vi personal hela tiden jobbar med bästa lösningarna för eleverna. All information tas vidare till lärarna.
Kan man göra någonting åt ytterdörren? Kod eller liknande (metaldetektor). Lärcentrum är en öppen verksamhet. Eleverna får svar att regeringen jobbar också mycket med att förebygga osv.
Känner du dig trygg i lokalerna och de öppna landskapen?
Lite otryggheter kring vilka som kommer in och kopplar till skolan i Malmö
Några elever har inte tänkt de tankarna innan
Eleverna tycker att det är bra att det finns kontor rätt så fort här nere, lyfter problematiken med ovanvåningen igen.
”Det händer i Örebro det händer inte igen, men det gör det”
Känner du dig trygg med din lärare och elever?
Bra klass, vad betyder det för dig? Man kan vara öppen, träffa samma klass eller olika från gång till gång, både varierat känner känns alltid bra, välkomnande och är alltid tillgänglig för frågor och svar.
Uppmuntrar eleverna till att komma till oss i personalen om det är något som känns fel eller oordnade.
Finns det något som du tycker borde förbättras på Lärcentrum?
Fler lektioner och mer på plats.
Gärna språkcafé i både svenska och engelska
Eleverna lyfter att de som har svenska som andraspråk behöver vara i skolan mer
Samhällskunskap önskas på plats så man kan ställa fler frågor.
Förinspelade lektioner.
Eleverna undrar efter rum där man kan sitta och studera, finns rummet vid Komvux arbetslagsrum men finns det fler? Kan man försöka möblera om så att det finns flera eller att man bokar in grupprum och online i andra klassrum.
Vattentank på ovanvåningen önskas
Maskin för snacks eller mackor önskas
Används kaffemaskinen?
Delade åsikter, det är gott säger någon och någon säger att kaffet inte smakar gott. Uppmanar eleverna att berätta för lärarna att det inte smakar gott och att vi behöver titta på det.
7. Övrigt
Vård och omsorg är väldigt besvikna över att ni inte får ha APL på sjukhus, bara LSS och sol. Några elever vill inte ens jobba inom LSS eller sol och därför får de inga erfarenheter på sjukhuset som de önskar. Söker jobb och ingen erfarenhet.
Metodrummet, väldigt litet, vissa grejer saknas, övar på blodprov och armen fungerar inte. Saknas saker till dockan (stomipåsarna) Finns det något att göra, uppdatera? Sakerna gör att eleverna inte kan öva fullt ut.
Alternativ till lärare, inte nöjd med ämneslärare, kanske kan välja en annan?
Emelie berättar att det är svårt då skolan är liten, uppmanar att vända sig till andra lärare eller ledning men även studiestödet.
Utbildningsmöjligheterna här, det finns bara två, önskas flera stycken. Ekonomi och teknik. Alla har inte möjlighet att ta sig till andra städer.
Utbildningsråd 10/12-24 Eva och Marjorie
Mötesanteckningar
för Utbildningsråd på Lärcentrum
Datum: tisdagen den 10 december 2024
Tid: Kl. 14:00–15:00
Plats: Sal 124, Lärcentrum
1. Mötets öppnande
- Mötet
öppnas av Marjorie Tapia och Eva J.P. Szilasi.
- Deltagare: Amani-
Vård, Daniel – eng.- matte, Miranda (matte), Hossein J. (FOS), Hawra D.
(FOS)
2. Frågor
som diskuterades under mötet:
- Hur
trivs du på Lärcentrum?
Alla elever trivs bra i skolan.
FOS elever hade synpunkter om lokalerna på Höga Annelund.
Saknas ett kylskåp för elever samt vatten, micro för att värma maten. Krokar
för att hänga av sig jackorna. I klassrummen saknas projektor. Toalettdörren
stängs inte ordentligt.
Vård elever upplever ibland att IM elever är högljudda under
sina raster.
- Känner
du dig trygg på Lärcentrum?
Alla känner sig trygga i skolan.
- Finns
det något som du tycker borde förbättras på Lärcentrum? (Förslag på
förbättringar för att skapa en bättre studiemiljö).
Allting är bra, FOS elever vill gärna ha snabbare
återkopplingar vad som förväntas av dem.
- Vad
tycker du om lokalerna och miljön på Lärcentrum?
NP i engelska skrevs i lokalen 213, när de hade
hörförståelse, var det störigt i klassrummet bredvid. Behövs bättre isolering
om man vill använda klassrummet för skrivningar och dylikt.
Flex elever tycker att det borde finnas skyltar för
studiestödet. Svårt att hitta lokalerna utan hjälp.
FOS deltagare undrade varför de inte har studiestöd.
- Utvärdering
av kaffemaskinen (inklusive pris) (Feedback om kaffemaskinen, prisnivåer
och eventuella alternativ för förbättring).
Kaffemaskinen installerades för ca. 2 månader sedan.
1.
Alla elever tyckte att det är svårt att få
kaffe, nästan alltid slut.
2.
Det borde finnas ett telefonnummer dit man
ringer när det uppstår problem.
3.
Dyrt, 17: - för varm chokladdryck
4.
Det är inte gott, snabbkaffe med vatten, smakar
inte bra
5.
Emil brukar hjälpa vid problem.
6.
Pappersmuggar är ofta slut men elever ser inte
det, betalar men får inget kaffe. Hur gör man då?
- Provskrivning
och miljö:(Hur provskrivningarna upplevs på tisdagar och fredagar
och om miljön är lämplig för att skriva prov, mm).
Elever som skrev prov den senaste tiden tyckte inte om
”vaktbyten”. De visade ID-n flera
gånger. Onödig och behövs inte, dessutom stör provskrivningen.
Vid ordinarie provvakten blir elever nervösa, de känner sig
inte trygga med hen ensam.
Någon ville snyta sig men hen tillät inte.
Många elever känner att hen inte vill vara där.
Hen skrattar aldrig.
- Elevinflytande
över utbildningen (Diskussion om elevernas upplevelse av att kunna bland
annat påverka utbildningens upplägg).
FOS elever önskar tillgång till veckoplaneringen på Google Classon.
De andra elever tycker att Larweb är bra.
Fos elever vill ha mindre spontana APL besök, det gör dem
stressade.
Vissa handledare var irriterade.
Flex elever är nöjda att kunna välja provtillfälle.
- Lektioner
på plats och distansutbildning:(Synpunkter på fördelar och nackdelar med
lektioner på plats och distansutbildning)
Fördelar:
-
mer hjälp från lärarna på plats
-
informationen man får i skolan kommer man
lättare ihåg
-
Kommunikation är bra vid frånvaro
Nackdelar:
-
Man fastnar ofta hemma i sina studier
-
Tar lång tid att få svar från lärarna
-
På studiestödet är det ofta många som sitter och
vill ha hjälp
-
Ola är själv och hinner inte med så många
elever. (senast var det ca 10 elever)
4. Övrigt
-
Ämnet samhälle är jättesvårt.
-
För många provtillfällen, mer än 5 prov för
varje kapitel
-
På distans får man ingen direkt hjälp, man får
vänta på svar
-
Eleverna tycker att det är bara en 50 poängs
kurs, dvs. 4 prov på 2 veckor är alldeles för mycket
-
FOS elever vill göra studiebesök och vill att
kursen ska vara roligare.
-
Enligt de är det många upprepningar
-
Det känns att de får samma information/uppgifter
många gånger
5. Nästa
möte och avslutning
Förslag på datum är 2025 februari eller mars
6. Mötet
avslutades kl. 15:00 av Marjorie Tapia och Eva Jantsky Prokec Szilasi.
7. Mötesanteckningar
kommer att finnas tillgängligt på Larweb och på Teams under Utbildningsråd.
Vid datorn, Eva J.P. Szilasi
Utbildningsråd 18/3 Emelie och Cassandra
Hur trivs du på Lärcentrum? Känner du dig trygg på Lärcentrum? Känner du dig trygg i klassrummet?
Gallerfönster som inte går att öppna, ej skottsäkra glas. Upplevs som oroande. Vem som helst kan komma in för entrédörrarna är inte låsta.
Installera öppningsbara galler.
Skjutdörrar som står mot väggen, ett utrymme där alla kan gömma sig och är skottsäkra. Eleverna har sett att man har det i USA.
Klassrummen på ovanvåningen, ingen aning vad som händer på bottenvåningen.
TIPS!! Genomgång i lokalerna för nybörjar, så här funkar det när vi är där uppe eller där nere. Skicka ut en utrymningsplan.
Maria förtydligar att vi personal hela tiden jobbar med bästa lösningarna för eleverna. All information tas vidare till lärarna.
Kan man göra någonting åt ytterdörren? Kod eller liknande (metaldetektor). Lärcentrum är en öppen verksamhet. Eleverna får svar att regeringen jobbar också mycket med att förebygga osv.
Känner du dig trygg i lokalerna och de öppna landskapen?
Lite otryggheter kring vilka som kommer in och kopplar till skolan i Malmö
Några elever har inte tänkt de tankarna innan
Eleverna tycker att det är bra att det finns kontor rätt så fort här nere, lyfter problematiken med ovanvåningen igen.
”Det händer i Örebro det händer inte igen, men det gör det”
Känner du dig trygg med din lärare och elever?
Bra klass, vad betyder det för dig? Man kan vara öppen, träffa samma klass eller olika från gång till gång, både varierat känner känns alltid bra, välkomnande och är alltid tillgänglig för frågor och svar.
Uppmuntrar eleverna till att komma till oss i personalen om det är något som känns fel eller oordnade.
Finns det något som du tycker borde förbättras på Lärcentrum?
Fler lektioner och mer på plats.
Gärna språkcafé i både svenska och engelska
Eleverna lyfter att de som har svenska som andraspråk behöver vara i skolan mer
Samhällskunskap önskas på plats så man kan ställa fler frågor.
Förinspelade lektioner.
Eleverna undrar efter rum där man kan sitta och studera, finns rummet vid Komvux arbetslagsrum men finns det fler? Kan man försöka möblera om så att det finns flera eller att man bokar in grupprum och online i andra klassrum.
Vattentank på ovanvåningen önskas
Maskin för snacks eller mackor önskas
Används kaffemaskinen?
Delade åsikter, det är gott säger någon och någon säger att kaffet inte smakar gott. Uppmanar eleverna att berätta för lärarna att det inte smakar gott och att vi behöver titta på det.
7. Övrigt
Vård och omsorg är väldigt besvikna över att ni inte får ha APL på sjukhus, bara LSS och sol. Några elever vill inte ens jobba inom LSS eller sol och därför får de inga erfarenheter på sjukhuset som de önskar. Söker jobb och ingen erfarenhet.
Metodrummet, väldigt litet, vissa grejer saknas, övar på blodprov och armen fungerar inte. Saknas saker till dockan (stomipåsarna) Finns det något att göra, uppdatera? Sakerna gör att eleverna inte kan öva fullt ut.
Alternativ till lärare, inte nöjd med ämneslärare, kanske kan välja en annan?
Emelie berättar att det är svårt då skolan är liten, uppmanar att vända sig till andra lärare eller ledning men även studiestödet.
Utbildningsmöjligheterna här, det finns bara två, önskas flera stycken. Ekonomi och teknik. Alla har inte möjlighet att ta sig till andra städer.
Utbildningsråd 10/12-24 Eva och Marjorie
Mötesanteckningar
för Utbildningsråd på Lärcentrum
Datum: tisdagen den 10 december 2024
Tid: Kl. 14:00–15:00
Plats: Sal 124, Lärcentrum
1. Mötets öppnande
- Mötet öppnas av Marjorie Tapia och Eva J.P. Szilasi.
- Deltagare: Amani- Vård, Daniel – eng.- matte, Miranda (matte), Hossein J. (FOS), Hawra D. (FOS)
2. Frågor som diskuterades under mötet:
- Hur trivs du på Lärcentrum?
Alla elever trivs bra i skolan.
FOS elever hade synpunkter om lokalerna på Höga Annelund. Saknas ett kylskåp för elever samt vatten, micro för att värma maten. Krokar för att hänga av sig jackorna. I klassrummen saknas projektor. Toalettdörren stängs inte ordentligt.
Vård elever upplever ibland att IM elever är högljudda under sina raster.
- Känner du dig trygg på Lärcentrum?
Alla känner sig trygga i skolan.
- Finns det något som du tycker borde förbättras på Lärcentrum? (Förslag på förbättringar för att skapa en bättre studiemiljö).
Allting är bra, FOS elever vill gärna ha snabbare återkopplingar vad som förväntas av dem.
- Vad tycker du om lokalerna och miljön på Lärcentrum?
NP i engelska skrevs i lokalen 213, när de hade hörförståelse, var det störigt i klassrummet bredvid. Behövs bättre isolering om man vill använda klassrummet för skrivningar och dylikt.
Flex elever tycker att det borde finnas skyltar för studiestödet. Svårt att hitta lokalerna utan hjälp.
FOS deltagare undrade varför de inte har studiestöd.
- Utvärdering av kaffemaskinen (inklusive pris) (Feedback om kaffemaskinen, prisnivåer och eventuella alternativ för förbättring).
Kaffemaskinen installerades för ca. 2 månader sedan.
1. Alla elever tyckte att det är svårt att få kaffe, nästan alltid slut.
2. Det borde finnas ett telefonnummer dit man ringer när det uppstår problem.
3. Dyrt, 17: - för varm chokladdryck
4. Det är inte gott, snabbkaffe med vatten, smakar inte bra
5. Emil brukar hjälpa vid problem.
6. Pappersmuggar är ofta slut men elever ser inte det, betalar men får inget kaffe. Hur gör man då?
- Provskrivning och miljö:(Hur provskrivningarna upplevs på tisdagar och fredagar och om miljön är lämplig för att skriva prov, mm).
Elever som skrev prov den senaste tiden tyckte inte om ”vaktbyten”. De visade ID-n flera gånger. Onödig och behövs inte, dessutom stör provskrivningen.
Vid ordinarie provvakten blir elever nervösa, de känner sig inte trygga med hen ensam.
Någon ville snyta sig men hen tillät inte.
Många elever känner att hen inte vill vara där.
Hen skrattar aldrig.
- Elevinflytande över utbildningen (Diskussion om elevernas upplevelse av att kunna bland annat påverka utbildningens upplägg).
FOS elever önskar tillgång till veckoplaneringen på Google Classon.
De andra elever tycker att Larweb är bra.
Fos elever vill ha mindre spontana APL besök, det gör dem stressade.
Vissa handledare var irriterade.
Flex elever är nöjda att kunna välja provtillfälle.
- Lektioner på plats och distansutbildning:(Synpunkter på fördelar och nackdelar med lektioner på plats och distansutbildning)
Fördelar:
- mer hjälp från lärarna på plats
- informationen man får i skolan kommer man lättare ihåg
- Kommunikation är bra vid frånvaro
Nackdelar:
- Man fastnar ofta hemma i sina studier
- Tar lång tid att få svar från lärarna
- På studiestödet är det ofta många som sitter och vill ha hjälp
- Ola är själv och hinner inte med så många elever. (senast var det ca 10 elever)
4. Övrigt
- Ämnet samhälle är jättesvårt.
- För många provtillfällen, mer än 5 prov för varje kapitel
- På distans får man ingen direkt hjälp, man får vänta på svar
- Eleverna tycker att det är bara en 50 poängs kurs, dvs. 4 prov på 2 veckor är alldeles för mycket
- FOS elever vill göra studiebesök och vill att kursen ska vara roligare.
- Enligt de är det många upprepningar
- Det känns att de får samma information/uppgifter många gånger
5. Nästa möte och avslutning
Förslag på datum är 2025 februari eller mars
6. Mötet avslutades kl. 15:00 av Marjorie Tapia och Eva Jantsky Prokec Szilasi.
7. Mötesanteckningar kommer att finnas tillgängligt på Larweb och på Teams under Utbildningsråd.
Vid datorn, Eva J.P. Szilasi
Utbildningsråd den 14 maj 2024, Ola och Shirin
5 elever närvarande
God trivsel och man upplever att man känner sig trygg och välkomnad. Lokalerna är goda och har ett gott klimat. Borden i skrivningssalen kan vara rickiga men benen går att justera så det är lätt att åtgärda.
Fokusområde: Hur kan vi nå fler elever?
Genom rekommendationer till andra personer. Fånga upp vårdbiträden på äldreboenden, annonsera på sociala medier, informera SYV i grannkommuner om vilka kurser vi erbjuder.
Vad vi kan förbättra: Ibland fungerar inte skärmar som de ska. Hittar inga riktlinjer hur man får lov att använda AI, en åtgärd vi omedelbart tagit tag i. På vissa kurser blir det mycket repetition, t.ex. cirkulationsorganen lär vi oss om i flera olika kurser.
Utbildningsråd 231023
Deltagande lärare: Mikael & Atte
Antal elever: 11 st anmälda
Konversationsområde:
1) Studiesituation
2) Studiestödet
3) Studieavhopp
4) Övrigt
Trivsel
Trygghet
Lokaler
Övrigt

Deltagande lärare: Ola och Carina
Antal elever: 4
Detta pratade vi om:
Antal studieplatser behöver bli fler, både där man kan sitta själv eller sitta tillsammans i grupp.
Lärplattformen upplevs i början som rörig men det blir lättare att navigera efter ett tag.
Hade varit bra med en liten skrift kring praktiska ting. T.ex. om parkering, var man kan värma sin mat, var man kan sitta och studera.
Elever önskar en elscooterparkering.
Elever upplever att vi sitter trångt i vissa klassrum emedan andra klassrum står tomma.
Åtgärder:
Ola har varit i kontakt med kommunen angående elscooterparkering men ingen sådan planeras, man hänvisar till cykelställen vid Unionsgatan.
Vi lärare arbetar för närvarande med en tydligare layout på Larweb. Vi strävar efter att kurserna ska likna varandra i uppbyggnad.
På Lärcentrum har vi startat en LC-lyftgrupp som har till uppgift att försköna vår arbetsplats, bland annat skapa fler ytor för umgänge och arbete.
Utbildningsråd 221116 - Fokus distanseleverDeltagande lärare: Shirin och Kristian
Antal elever: 6 st.
Detta pratade vi om
Det här önskar vi förändring på:
Vi ska se till att ingen elev missar var de kan hitta instruktioner till Larweb. Alla lärare ser till att lägga in chattfunktion på sina Larweb-kurser. Diskussion på arbetslagsmöte om hur vi kan hjälpa elever med sin studieplanering samt lägga ut stödmaterial inför prov. Hur kan vi göra mer reklam för studiesmedjan så att alla våra elever känner till den? Finns det lektioner som vi ska spela in som stöd till elever som inte kan komma på dem? Kan vi ha fler grupparbete/redovisningar för att öka sammanhållningen mellan eleverna? Ska vi göra reklam för studiesmedjan för grundskole/gymnasie-elever
Åtgärdas av vem och när
Kristian undersöker om man kan inkludera länk till instruktioner i det välkomstmail man får när man skapar sitt konto. Kristian skickar ut instruktioner hur man lägger till chattfunktion till lärarna.
Utbildningsråd 220204
Deltagande lärare: Ola och KristianAntal elever: 7 st.
Detta pratade vi om
Elever får den hjälp de behöver. Lärare är engagerade och lyhörda. Skulle vilja ha studiesmedja även under förmiddag. Svårt att hitta på Larweb i början. Kallt i lokalerna i Löddeköpinge, svårt att ta sig dit.
Ledningens svar: Arbete pågår ang lokalerna i Löddeköpinge.