Hur fungerar Larweb och Google dokument?
Om du inte har skapat ett konto på larweb så börjar du med det. Gå till www.larweb.se. Titta sedan i högermarginalen och klicka på ”starta nu genom att skapa ett nytt konto”. Följ instruktionerna som kommer där. Hitta på ett lösenord och användarnamn som du har lätt för att komma ihåg!
Gå sedan in på din mail och öppna mailet från Kävlinge Lärcentrum. Klicka på länken i mailet för att aktivera ditt konto.
- Maila eller SMS:a din lärare för att få en kursnyckel av berörd lärare.
- Klicka fram till rätt kurs och ange nyckeln.
- Skriva gärna in en kort presentation om dig och lägg gärna in ett foto!
Om du vill ha mer hjälp med att skapa ett konto på larweb kan du också titta på denna video:
Grunderna i Larweb
Klicka här för att se en instruktionsvideo om grunderna i Larweb eller läs instruktionerna nedan.
När du har skapat ett konto på larweb (se första instruktionsvideon) så loggar du in genom att fylla i användarnamn och lösenord i höger marginal. Välj sedan den kurs som du vill jobba med.
Om du inte har varit inne på kursen tidigare så måste du skriva in en kursnyckel som du antingen får av läraren på första lektionen eller om du är flex-elev så mailar du till din lärare och frågar om kursnyckeln. Glöm då inte att skriva exakt vilken kurs det är som du ska läsa och vad du heter.
Olika kurser innehåller olika typer av presentationer och instruktioner. Det kan vara Wordfiler, power point presentationer, inlämningsuppgifter osv. Symbolen som ser ut som ett papper står för ”inlämningsuppgift”. På en del inlämningsuppgifter så får du ett betyg från F-A och en del uppgifter ska du bara klara av och då kan det stå ”klar eller ej klar” eller F/E. När du lämnar in dina uppgifter så visar du för din lärare att du är aktiv och du får feedback på det du har gjort.
Så här lämnar du in en uppgift på Larweb.
Klicka på den aktuella uppgiften symboliserat ett papper. Läraren kan välja om hen vill att uppgiften ska kunna lämnas in som en ”Online text” eller ”Filinlämning”. Om båda alternativen finns så kan du som elev själv välja det som du föredrar.
När du gör en ”Online text-inlämning så klistrar du bara in den text som du har skrivit i rutan och klickar sedan på ”Spara ändringar”. Om du skriver en längre text så är det bäst att först skriva texten i ett ordbehandlingsprogram så att du kan spara det eftersom du kan förlora din text om något skulle hända med uppkopplingen när du skriver i larweb och då går din text inte att få tillbaka.
När du ska göra en filinlämning så klickar du på pilen och sedan på ”Välj fil”. Sedan väljer du en fil på din dator och dubbelklickar på denna. Därefter klickar du på ”Ladda upp den här filen” och sedan ”Spara ändringar”. Om du är Mac-användare och använder ”Pages” som ordbehandlare så är det viktigt att du exporterar ditt dokument till ”Word” för att annars kan det inte öppnas på lärarnas PC-datorer.
Håll koll på feedback från lärare och dina resultat
När din lärare har gett feedback på en uppgift så får du ett mail. Klicka på länken i mailet och gå längst ner till "Återkoppling" för att se lärarens feedback. För att få en överblick över vilka uppgifter som är färdiga så klickar du på ”Betyg” i högermarginalen. Se instruktion här om du vill ha mer hjälp.
Kontakt med lärare och kursdeltagare
Om du vill få kontakt med lärare eller andra kursdeltagare så går du till deltagare i högermarginalen och klickar på den person du vill ha kontakt med. Där kan du klicka på e-post adressen för att ta kontakt.
Hur fungerar Google dokument?
När du studerar hos oss är det bra om du har ett Google konto. Om du inte har ett konto så klickar du på länken nedan: https://accounts.google.com/signup/v2/webcreateaccount?flowName=GlifWebSignIn&flowEntry=SignUp
Använd helst “Google Crome” som webbläsare. Om du inte har Google Crome på din dator kan du ladda ner den gratis. Skriv "ladda ner Google Crome" i sökfältet för att göra detta.
Logga in med ditt nya konto
För att logga in på ditt nya konto så går du till “google.se och klicka på “logga in”. När du har ett google konto har du gratis tillgång till Google drive (där du kan spara dina skolarbeten som i ett USB) och Google document. Google document fungerar som ordbehandlingsprogrammet Microsoft word fast är gratis och nätburet. Vi lärare använder Google dokument och vill att ni elever lämnar in era texter/uppgifter till oss genom att dela en länk till ert dokument/er text med oss på Larweb. På så vis kan vi jobba i samma dokument och slipper skicka filer mellan varandra. Läraren kan göra markeringar och kommentera direkt i texten. Glöm ej att göra så att läraren blir redigeringsbehörig i ditt dokument innan du lämnar in - annars kan läraren inte läsa.
Titta på den här videon hur du jobbar med Google drive och skickar in Google dokument på larweb eller läs instruktionerna nedan.
Spara dina dokument på Google Drive
Börja med att klicka på ikonen för Google drive (se bild). Öppna Drive. Klicka på “Nytt” och välj mapp. Skapa en mapp för varje kurs du läser. När du ska skapa ett dokument så klickar du på den mapp det ska vara i och klicka på “Nytt” och sedan “Google Dokument”.
Skriv dina uppgifter med Google Dokument
Alla elever ska använda Google dokument som ordbehandlare för att det blir enklare om alla använder samma. För att börja skriva en ny text så kan du antingen gå vägen via Google Drive (se ovan) eller gå direkt till Google dokument (https://docs.google.com/document/u/0/).
Skicka in uppgifter på Larweb
När du skickar in uppgifter på larweb så gör du så här:
Klicka på “Dela” (högra hörnet). Klicka på “Hämta länk som kan delas”. Klicka på
”Alla på Kävlinge kommun som har länken kan redigera”. Kopiera länk. Klart. OBS. Om du inte klickar i detta så kan inte läraren ge dig feedback!
Öppna sedan Larweb för att skicka in ditt arbete. Öppna uppgiften och klicka på “Lägg till uppgift” längst ner. Klistra in Google länken i rutan där det står “Online text”. Om inte detta finns som ett alternativ så ska du meddela läraren att lägga in detta inlämningsalternativ. Avsluta med “Spara ändringar”.