Hur arbetar jag med Gmail, Google document och Google Drive?

För att studera hos oss behöver du ha en gmail adress (ett google konto). Du kan använda det du redan har eller skapa ett nytt privat konto. Du kan även få en adress av skolan (förutsatt att du inte redan har en sådan som anställd i kommunen).

Logga in med ditt nya konto - titta antingen på videon nedan eller läs instruktionerna. 

Använd helst “Google Crome” som webbläsare. Om du inte har Google Crome på din dator kan du ladda ner den gratis. Skriv "ladda ner Google Crome" i sökfältet för att göra detta.

För att logga in på ditt nya konto så går du till “google.se och klicka på “logga in”. När du har ett google konto har du gratis tillgång till Google drive (där du kan spara dina skolarbeten som i ett USB) och Google document. Google document fungerar som ordbehandlingsprogrammet Microsoft word fast är gratis och nätburet. Vi lärare använder Google document och vill att ni elever lämnar in era texter/uppgifter till oss genom att dela en länk till ert dokument/er text med oss på Larweb. På så vis kan vi jobba i samma dokument och slipper skicka filer mellan varandra. Läraren kan göra markeringar och kommentera direkt i texten. Glöm ej att göra så att läraren blir redigeringsbehörig i ditt dokument innan du lämnar in - annars kan läraren inte läsa.

Spara dina dokument på Google Drive
Börja med att klicka på ikonen för Google drive (se bild). Öppna Drive. Klicka på “Nytt” och välj mapp. Skapa en mapp för varje kurs du läser. När du ska skapa ett dokument så klickar du på den mapp det ska vara i och klicka på “Nytt” och sedan “Google Dokument”.

 


Skriv dina uppgifter med Google Dokument
Alla elever ska  använda Google dokument som ordbehandlare för att det blir enklare om alla använder samma. För att börja skriva en ny text så kan du antingen gå vägen via Google Drive (se ovan) eller gå direkt till Google dokument (https://docs.google.com/document/u/0/).

Skicka in uppgifter på Larweb
När du skickar in uppgifter på larweb så gör du så här:

Klicka på “Dela” (högra hörnet). Klicka på “Hämta länk som kan delas”. Klicka på

 

”Alla på Kävlinge kommun som har länken kan redigera”. Kopiera länk. Klart. OBS. Om du inte klickar i detta så kan inte läraren ge dig feedback!

Öppna sedan Larweb för att skicka in ditt arbete. Öppna uppgiften och klicka på “Lägg till uppgift” längst ner. Klistra in Google länken i rutan där det står “Online text”. Om inte detta finns som ett alternativ så ska du meddela läraren att lägga in detta inlämningsalternativ. Avsluta med “Spara ändringar”.





Senast modifierad: Tuesday, 22 January 2019, 10:25